Utvärdering 26/9

Hur går arbetet?

Tre bra saker:
- Dagens möte med vår handledare
- Strukturerat vår arbete
- Vi har utvecklat vår syn på arbetet

En sak att utveckla:
- Skriva mer i rapporten

Plan för tiden fram till v.48
Vi ska ha möte en gång i veckan för att se till att arbetet går framåt. Vi vill även ha skrivit mer på rapporten.

Ändring i frågeställningen

Vi har omformulerat och ändrat synen på våran frågeställning lite.
Huvudfrågeställningen är densamma men underfrågorna är lite omformulerande.

Kan positiva händelser påverka en sjukdoms utveckling?
- Vilka hormoner frigörs vid positiv / negativ stimulus?
- Vad händer i hjärnan vid hormonfrigörelse och vilka delar i kroppen påverkas?
- På vilket sätt kan bra psykisk hälsa påverka den fysiska hälsan?


Mål för 26/9

Idag ska vi försöka läsa de engelska källorna vi har. Vi har börjat med ett kapitel från Katarinas psykologibok. Vi tänker att detta tar hela dagen. Eftersom vi verkligen vill förstå det. 
 
Vi har också ett möte med våran handledare idag. 

Loggbok

Vi har nu börjat skriva på rapporten. Inledningen fick bli startskottet. Lite svårt att veta vad som ska vara vart och vad man ska skriva men vi har en början nu iallafall.

Dagens mål 25/9-13

Mål för idag:
Börja skriva de enklare delarna på rapporten
Boka möte vår psykologilärare
Anteckna det vi har läst

Diskussioner

Vi har under dagen diskuterat hur vi vill lägga upp vårt arbete, det blir nog lite ändringar från grundidéen men ändå med samma stuk.

Vi har också börjat kolla över böckerna vi lånade förra gymnasieveckan och har hittat engelska rapporter om huruvida hälsan kan påverkas av humor och skratt.

Vi skulle däremot vilja hitta mer publicerad forskning kring ämnet.

24/9 2013

Mål för idag:
På förmiddagen ska vi läsa varsin rapport av Lotta Linge.
På eftermiddagen ska vi fortsätta leta källor och forskningar kring ämnet

Mål för veckan

Vi har satt upp mål för vad vi vill göra denna veckan:
1.Sätta upp mål för veckan, som ska innehålla vad vi ska ha gjort till på fredag.
2. Boka intervjuer
3. Ha en grundbild av ämnet
4. Samla på oss källor
5. Komma på hur vi ska gå till väga, metod

Ny tidsplan


Kort beskrivning av arbetet

Vi vill ta reda på om en positiv miljö och roliga händelser kan påverka ett sjukt barn, om det kan göra att man blir frisk fortare eller på något annat sätt påverka. De kemiska processerna och hur hjärnan reagerar på positiv stimulus är det vi har tänkt koppla till examensmålen för naturvetenskap.

12/9 2013

Idag har vi letat efter böcker som kan hjälpa oss. Vi har även hittat en person som forskar inom ämnet, som vi också planerar att kontakta.

Matti Bergström: Svarta och vita lekar
Birgitta Knutsdotter Olofsson: I lekens värld
Christina Renlund: Doktorn kunde inte riktigt laga mig
Dion Sommer: Barndomspsykologi Utveckling i en förändrad värld
Elin Hordvik & Marianne Straume: Sjuka barn i familjen
Renlund, Can och Sejersen: Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk

Böcker har lite olika karaktär eftersom vi tänkte få en stor grundbild av ämnet.

I morgon tänker vi att vi vill läsa på och titta på frågor vi vill ha svar på från forskare, läkare o.s.v.
Vi fortsätter även att leta information.

RSS 2.0